10 nasihat buat orang muda

Usia muda adalah sesuatu tempoh masa yang perlu dimanipulasi secara berhemah dengan jalan yang betul serta panduan sifu yang benar serta ikhlas. Sekiranya orang muda salah memilih jalan, kelak pasti menyesal dan rugi bila menjengah usia tua.

image credit videohive.net

Kali ini kami kongsikan pula 10 titipan nasihat buat orang muda, daripada Ikram al-Banjari, seorang ushawan yang selalu memberikan nasihat dan tips bisnes melalui medium facebook. Follow beliau rapat-rapat untuk tips motivasi dan menaikkan aura positif anda.

=========================

10 Titipan nasihat saya buat orang muda pagi ini supaya terus berjaya.

Masa muda belia adalah zaman emas yang cukup berharga. Usia antara 18 tahun hingga 30 tahun adalah tempoh sedap untuk kita lebih kenal diri dan menentukan haluan hidup. Dan ini adalah pesanan saya.

1. Ambil ruang untuk kenal diri dengan lebih dalam. Tanya orang apakah potensi kita yang mereka nampak ? Di manakah passion kita dalam bisnes ?

2. Belajar urus wang masa bujang, banyakkan simpanan, cepat-cepat berkahwin. Jangan terpedaya dengan cakap orang dan pesona dunia.

3. Tangguhkan kehendak, utamakan keperluan. Buat tabung impian yang mahu kita capai. Tabung umrah haji, tabung percutian, tabung kereta, tabung rumah pertama dan sebagainya.

4. Disiplin dan kerja keras di usia muda. Jangan banyak buang masa dan cepat merasa selesa. Semakin hari kita semakin tua. Masa tak pernah tunggu kita, sesal tak lagi berguna.

5. Bergaul dengan orang hebat, bersahabat dengan orang gagal. Belajar untuk kurang cakap dan banyak dengar. Jangan cerita semua benda dalam 1 malam. Bersilaturahim itu memudahkan Rezeki.

6. Mulakan bisnes dan fokus dengan modal paling minima. Lakar master plan untuk permulaan 6 bulan dan tahun berikutnya. Stick to the plan. Fight !

7. Jangan terlalu seronok bila kenal dan bergaul dengan orang baru. Jangan taksub dan jangan suka orang membuta tuli. Pepatah Banjar menyebut, ” we are only their friends, not one of them “. Jaga hati kita.

8. Banyakkan membaca. Tidak kisah baca apa, asalkan membaca. Pupuk minat baca dengan membeli majalah kereta, baca Motor Trader dahulu. Minat boleh dipupuk, skill boleh dibentuk.

9. Jangan kedekut untuk pelaburan ilmu. Belajar menghargai ilmu daripada sesiapapun, walaupun hanya dapat ilmu di kedai mamak. Ambil inisiatif belanja minum. Ini common sense. Berebutlah buat pahala di usia muda.

10. Saya kurang kawan-kawan sebaya usia, ramai sahabat saya lebih berusia. Mereka layan kita macam adik, mereka nasihat kita macam anak sendiri. ” Orang muda tahu caranya, Orang tua tahu pengecualiannya “.

11. Bina bisnes yang sudah sesuai dengan kita. Kembangkan bisnes di usia muda. Tambahkan jaringan dalam ekosistem perniagaan. Biar terbakar tangan di usia muda.

12. Jaga cashflow dengan baik. Usah tambah hutang yang memudaratkan diri. Biar ikat perut dan nampak biasa-biasa, asalkan malam dapat tidur lena. Usah terperangkap dengan simbol kemewahan yang melampau.

13. Berkahwin awal di usia muda. Doa dan usahakan dipertemukan jodoh yang baik. Usaha sebaiknya untuk kebahagiaan rumahtangga.

14. Ramai orang bisnes yang gagal di usia muda bukan kerana mereka tdak pandai berniaga. Tetapi mereka tiada simpanan dan gagal urus wang.

15. Jaga bakti dan khidmat kita kepada orang tua. Sewaktu muda ini kudrat kita masih kuat. Layan orang tua kita sebaik-baiknya. Wang ringgit hanya alat untuk buat mereka suka. Setiap perjumpaan lebih bermakna.

16. Pergilah berhijrah. Keluar dari rumah dan mula meneroka kemampuan diri di tempat baru. Hijrah itu pengorbanan yang bakal berikan kita banyak pengalaman hidup. Asah kemampuan survival dalam dunia sebenar.

17. Pandangan serong orang yang lebih tua kepada kita orang muda hanyalah persepsi egois mereka. Terbukti hari ini ramai orang muda yang berjaya mengatasi kemampuan masa muda mereka.

Anak muda tak usah takut-takut lagi. Kerana hanya si berani yang akan berjaya berhasil menukarkan mimpi jadi realiti.

Gambatte !

Ikram Al-Banjari
Saudagar Jalanan
Osaka Japan

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

21