Tips bijak wang: SELAMATKAN WANG ANDA 2017

Tips bijak wang

Countdown 2017, ambang tahun baru merupakan saat gembira bagi anak-anak remaja yang masih leka dengan “sambutan tahun baru” sambil mengira detik 12 tengah malam.


kredit image armstrongeconomics.com

Namun,  ia merupakan saat genting bagi para ketua keluarga, khasnya yang mempunyai anak-anak bersekolah.

Pukul rata rm300 -rm500 diperlukan untuk setiap anak yang memulakan persekolahan. Lebih mengerikan bilamana yang baru memasuki alam persekolahan baru,  samada tabika, sekolah agama,  sekolah rendah dan juga menengah.

Tahun 2017 paling pasti akan menjanjikan cabaran baru dalam menempuh gelombang ekonomi. Banyak desas-desus yang kurang enak telah mula kedengaran.

Apapun mari kita hadamkan 44 tips daripada Dr. Azizul Azli Ahmad (speaker property, penulis buku dan juga ahli akademik). Semoga perkongsian tips bijak wang ini membuatkan anda kekal kacak dan jelita.
==================================

#TabungDuit

SELAMATKAN WANG ANDA 2017
Lantaklah orang kata apa, yang penting kita jimat belanja. Tarik nafas dan mari kita  bermulalah.
1.Belanja kurang dari pendapatan

2. Cari cara buat duit lebih

3. Ubah gaya hidup

4. Rancang kewangan anda

5. Mulakan menabung duit hijau @ oren

6. Potong kad kredit jadi dua

7. Kurang cakap dihp

8. Cari hobi yang tambah pendapatan

9.Hadiahkan diri dengan simpanan

10. Tahan nafsu hingga promosi baru beli

11.Jangan beli kerana “Diskaun Akhir Tahun”

12. Ciptakan rasa seronok bila tiada hutang

13. Kurangkan insuran kenderaan ikut harga semasa.

14. Nikmati hiburan percuma

15. Kekal prestasi cemerlang

16. Sibukkan diri agar tidak ke shopping mall selalu.

17. Jangan riadah di Pavillion atau Mall

18. Berhenti merokok

19.Diet dan jaga pemakanan, makan untuk sihat bukan jadi bulat

20. Makanan bukan untuk dicuba

21.Jangan berlumba tukar sofa dengan jiran tetangga.

22. Takaful jangan lebih 10% pendapatan

23. Sediakan dana pelaburan

24. Jangan mudah putus asa dalam menyimpan.

25. Jangan salahkan panda bila kita susah.

26. Barang terpakai bukan dosa.

27. Beli Baju diMyidin pun kacak juga

28. Beli secara tunai

29. Jangan jadi hamba faredadee

30. Jangan jadi hamba Honda city

31. Guna moto itu ranggi

32. Jangan berhutang kerana layak pinjaman

32. Berhenti layan Maharaja Lawak Mega. Ia bukan percuma

33. Lupakan impian tambah Nelopah atau Fazura.

35. Kereta kecil tetap bergaya

36. Azam beli rumah bukan tambah orang rumah.

37. Lupakan sportrim dan spoiler kereta.

38. Mesyuarat keluarga tentang belanja

39. Kurangkan tengok drama orang kaya kaya

40. Didik nafsu.

41. Harga kereta adalah setahun gaji kita.

42. Jangan terlalu banyak beli emas sehingga lemas.

43. Simpanan kecemasan adalah 3 bulan gaji kita, lebih banyak lebih bagus.

44. Jadi diri kita, jangan sebok nak jadi Patah Amin atau Nelofafa.

Siapa yang boleh kawal nafsu, ia boleh kawal dunia. Kita bukan kaya, kita rakyat jelata sahaja. Hidup sederhana.

Bersedialah untuk tahun baru 2017
#SenaraikanYangKitaBolehBuat

#ShareLajuLajuYa

Facebook Comments

Jom jadi orang baik-baik

Jom jadi orang baik-baik, mungkin satu ungkapan yang makin kita kerap dengar kebelakangan ini. 


Bagi yang belum pernah dengar atau samar-samar, ungkapan ini biasa disebut-sebut dan menjadi tagline kepada Third Force, yang diasaskan oleh Raja Shamri bin Raja Husin (Abang Raja).

Pendekatan yang beliau buat adalah membantu seramai mungkin orang yang dalam kesuaahan dan memerlukan bantuan.

Perkongsian berikut yang kami dapati viral didalam whatsapp, mungkin menjawab persoalan asabab beliau menyeeu jadi “jadi orang baik-baik”.

———————————-

*ABAH DAN BAJU SEKOLAH HUTANG:|*

Seminggu dua nak buka sekolah ni teringat zaman kecik dulu sewaktu arwah abah masih hidup … masa nilah abah akan naik motor ke sana ke mari pergi jumpa sedara mara yang senang sikit untuk pinjam duit beli baju sekolah kami adik beradik. Kadang2 abah pinjam dengan kawan2 abah, tokey kedai tempat abah sarapan pagi2 dan mcm2 orang lagilah.

Abah tak pernah bagi tahu dia berhutang sana sini untuk beli keperluan sekolah adik beradik. Tapi kami tahu … kami faham. Dan kesusahan itu menjadikan kami berusaha habis-habisan untuk berikan result yang bagus untuk abah.
Tapi zaman dulu kasut sekolah boleh pakai lama … lambat pulak ketat .. budak2 sekolah sekarang ni setahun sampai dua tiga kali tukar kasut … cepat betul membesar … hehehe …

Pernah satu masa sewaktu darjah 4 nak masuk darjah 5 abah balik lewat malam dalam hujan. Tak dengar pulak bunyi enjin motosikal abah. Tahu2 pintu dah diketuk dan terdengar suara abah memangggil. Mak dan adik2 dah tidur. Masa tu saya yang bukak pintu. Abah kesejukan terketar-ketar. Abah berikan saya baju sekolah dan buku2 keperluan sesi persekolahan yang baru.

Tak ada apa2 yang keluar dari mulut abah melainkan dia mintak saya buatkan teh panas satu.

Malam tu berlalu begitu sajalah tanpa apa2 perbincangan.

Sehinggalah saya balik dari luar negara selepas habis belajar bertahun kemudian, satu malam sewaktu musim hujan seperti sekarang nilah abah mula bukak cerita …

“Kau ingat tak abang .. masa kau kecik dulu satu masa tu abah balik tengah malam dalam hujan lebat, kau bukakkan pintu dan abah bawa balik buku-buku dan pakaian sekolah baru untuk kau dan adik-adik … ingat tak?” Abah tanya …
Saya hanya senyum dan mengangguk sambil teruja nak dengar cerita abah …

” Sebenarnya masa tu abah baru balik dari cari duit cuba untuk pinjam duit dengan sedara mara kita untuk belikan kau dan adik2 baju sekolah dan buku … tapi tak dapat … ”

” Akhirnya abah jumpa kawan lama abah satu masa dulu diapun susah jugak bukan orang senang … tapi senang sikitlah dari kita … Dialah yang berikan abah pinjam duit RM100 utk belikan buku2. Pakaian sekolah tu pun abah hutang dengan tuan kedai… dia bagi hurtang sebab dia tahu anak2 abah semua pandai2 belajar .”

Masa tu tanpa sedar air mata saya sudah laju keluar. Bibir tak boleh berkata-kata … terkedu. Hati rasa sangat sebak. Abah terus berbicara …

“Malam tu motor abah rosak …. abah tolak motor dari Kota Bharu balik ke Pasir Puteh dalam gelap sebab kedai dah tutup dan abah tak ada duit nak baiki motor. Abah tolak motor tu dalam hujan bercahayakan langit dan lampu kenderaan lain sejauh hampir 50km. ”

” Sekarang abang dah balik dari luar negara … abang dah berjaya … abang kerja bagus2 .. abang bantulah orang macam abah yg ramai kat luar sana … abang jadilah orang baik-baik… 
jangan kedekut dengan rezeki yg Allah bagi pinjam … abah tak ada harta nak bagi kat kau dan adik-adik. Abah hanya ada kasih sayang dan ilmu yang abah mampu berikan sekadarnya … ”

Dan pesanan itulah yang sentiasa tengiang-ngiang di telinga ini setiap kali nak masuk musim bukak sekolah.

Ya Allahh .. rindunya kat abah malam ni … Terima kasih abah kerana membimbing hati ini dari kecik hingga sekarang walaupun jasadmu telah tiada … kau tetap membimbing hati ini ..
Semoga Allah satukan hati-hati kita keluarga besar thirdforce untuk terus istiqamah dalam perjuangan membina bangsa yang prihatin dan saling bantu membantu ini.
Jommm jadi orang baik-baik.

Facebook Comments

Tips petua merawat penyakit gout

Kali ini kami kongsiksn petua merawat penyakit gout yang mudah dan sangat ringkas.

Sila baca ====>Alternatif rawatan penyakit gout

 

Cara-cara petua merawat penyakit gout ini adalah:

  1. Sebiji buah nanas yang masak
  2. Beberapa biji buah keras
  3. Sebiji lobak putih (+/- 250g)
  4. Sedikit air

Kisar (blender) semuanya dan minum. Amalkan 3 bulan sekali. In Shaa Allah penyakit gout akan hilang dengan izin Allah.

Selamat mencuba dan war-warkan.

Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati. 

 

 

Tips hilangkan gout, petua hilangkan gout, ubat gout, cara tradisonal merawat gout, sakit gout, rawatan gout,

Facebook Comments
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...