Ibadah qurban online 2019

Qurban online 2019 serendah RM 290.00 – itulah harga terkini yang ditawar sebuah syarikat pengendali qurban aqiqah online. Memang murah dan mampu milik bagi purata rakyat Malaysia, berbanding harga biasa rm700 satu bahagian.

Jika disebut rm700 satu bahagian, mungkin ramai agak berat untuk menghulur nilai tersebut. Tetapi nilai rm290-rm400 untuk harga qurban yang dilakukan di negara penduduk Islam minoriti / miskin, memang amat murah dan tidak berat.

 

Tempohari kami telah menonton video YouTube daripada Mr. Kokom yang menyampaikan mesej tentang kepentingan serta fadhilat amalan berkorban. Usah kikir dan berasa kedekut untuk menunaikan ibadah korban keran itulah tanda kita bersyukur dan redha “memberi” apa yang kita sayang (duit) , lillahi taala, kerana Allah.

Sebelum ini, kami telahpun menulis tentang ibadah korban online Kemboja dan juga tentang Ibadah korban di Kemboja 2018, dimana ada diceritakan tentang fadhilat serta mengapa qurban dibuat di luar negara, bukan di dalam Malaysia.

Qurban online 2019

Tak salah untuk melakukannya di Malaysia, ada kebaikan juga khususnya amalan bergotong royong menyembelih serta memotong daging untuk diagih. Amalan ini pasti dapat mengeratkan hubungan sesama mukmin dan juga jiran khariah jiran tetangga. In Shaa Allah.

Yang pasti, memang ramai mendapat habuan agihan daging korban di sini, sebagai panduan, boleh baca juga  Cara menyimpan daging korban yang betul , mana tau tahun ini anda dapat banyak daging.

Selamat beramal.

 

Update:

Sila tonon ceramah dan soal jawab agamab erkenaan ibadah korban yang disampaikan oleh Dato Dr. Izhar Ariff, saksikan juga minit ke – 59 di mana beliau memberikan pendapat berkenaan korban luar negara vs qurban dalam negara.

Qurban online 2019

Lokasi port makan durian halal dan toiyiban di Muar Tangkak & cendol durian

Kat Muo @ Muar Johor ada port makan buah durian fresh sambil layan cendol. Kalau sebelum ni, ramai yang mencari buah durian murah di Muar. Tapi sebenanya, harga masing-masing yang dijual tak banyak perbezaan ketara. Cuma perbezaan ketara masa nak makan durian, terutama bila bawa famili ramai-ramai konvoi 3-4 biji kereta.

Masa tu baru perasan kemudahan asas yang tak lengkap seperti tempat basuh tangan, panas takde kipas…. anak kecil dah mula merengek berjurai peluh, kena pula makan mencangkung tepi jalan, anak nombor 2 plak tetiba nak terkencing. Adoiiiii macam-macam songel la pula.

Tu belum kira ada anjing berkeliaran, percampuran makanan tidak halal dengan peralatan mengupas dan membungkus durian serta banyak lagi.

Durian murah Muar Tangkak 2019

Tempat makan Muar

Durian udang merah Muar Tangkak

Atas dasar itu, kami terpanggil menyahut fardhu kifayah, menyediakan tempat makan durian yang suci daripada najis mughalazah. Jadi, apa kata kalau datang Muar  Tangkak Johor, singgah tempat kami di warung #CendolDurianSyoknyaUmmi @ Parit Bunga Muar.

Bukan apa, swlain buah durian segar dan frozen, tempat kami ada jual cendol biasa dan #CendolMusangKingRM15 (nanti bagitau kami, boleh tak kami tersenarai sebagai cendol sedap di Muar). Nak tambah boleh, nak makan sorang2 boleh (sebab anak bini tak suka durian) atau nak belanja bapa mertua pun boleh.

Warung kami #CendolDurianSyoknyaUmmi 100% milik Muslim bumiputera. Bila lagi nak support bisnes Muslim untuk majukan ummah.

Ingat, kalau seorang peniaga Muslim itu kaya, maka lebih banyak tabung-tabung masjid, tahfiz dan anak yatim dapat dipenuhkan. Bukan itu sahaja, pelbagai jenis zakat (zakat perniagaan, zakat pendapatan, zakat wang simpanan dll)  dapat disumbang untuk memajukan ekonomi umat Islam.

Membeli produk atau servis umat Islam mereupakan salah satu jihad kita, tak semestinya masuk perang fi Sabilillah.

Waktu operasi..
Cendol 12-6.30pm .
Gerai durian 11am-11pm (tutup awal kalau buah abis)

Kelebihan makan di tempat kami sekiranya terdapat buah durian tak elok, kami berbesar hati untuk menggantikan samada buah yang baru atau pangsa yang rosak. Bayar durian mahal-mahal biar puas hati, jangan ada dendam sebab buah rosak tak boleh tukar.

Selain itu, pakej yang ditawar adalah kemudahan tempat duduk untuk makan siap dengan tap air untuk membasuh tangan, kipas industri, air sejuk percuma, dan anda juga boleh memesan cendol serta burger bakar, sila rujuk menu penuh di sini.

 

#TakBaikBolehTukar
#MakanBiarPuasHati #CendolMusangKingRM15
#AdaKerusiMeja
#AdaPaipBasuhTangan
#AdaTandas
#PortMakanDurianMuslim
#SupportBisnesMuslim

Jemput singgah. Untuk pertnyaan, sila wsap www.wasap.my/601158961229/b.port.durian.dan.cendol.lokasi

Sila klik peta berikut untuk lokasi port makan buah durian Muar halal dan Cendol durian Syoknya Ummi:

Durian murah Muar, KL lagi murah!

Durian murah Muar, KL lagi murah!

“Durian ioi berapa sekilo? “ , soalan diajukan seorang wanita pertengahan umur. Suami disebelahnya hanya memerhati. “RM20 sekilo kak”, jawab Najwa sambil mencapai 2 sarung tangan yang disatukan untuk menjadikannya tebal. “Mahalnya dik,  KL lagi murah”, balas wanita tersebut sambil mula mengomel.  “Oklah, ambil sebiji, kalau tak sedap saya taknak bayar”, sambung ngomelan wanita tersebut.

Durian murah Muar Tangkak 2019

Sebenarnya apa yang dikatakan wanita itu memang betul. Memang betul durian KL murah berbanding durian Muar. Durian Muar mahal. Tiada lagi durian murah Muar 2019, mungkin kena tunggu tahun 2020 baru durian Muar lebih murah?

Ada netizen dalam group Facebook sudah berkira-kira minta rakan-rakan boikot durian timbang kilo. Mungkin beliau nak beli durian isi tanpa kulit, atau mungkin juga beli durian Belanda yang jauh lebih murah.

Durian udang merah Muar Tangkak

Jadi, betul ke durian Muar mahal berbanding KL? Walhal, kebanyakan peniaga durian di KL mengambil buah durian dari peraih di Muar. Wajarkah semua orang boikot durian dengan kulit (fresh durian)?

Durian KL lebih murah berbanding durian Muar yang dikatakan sebenarnya ada beberapa kemungkinan. Jom kita baca point berikut:

  1. Yang pertama sebab buah tersebut buah gred B (lebih kecil)  berbanding yang puan Najwa jual bersaiz lebih besar gred A.
  2. Keduanya, berkemungkinan durian yang lebih murah adalah durian hari semalam yang tidak habis terjual.
  3. Yang ketiga, kemungkinan besar tokey durian tersebut ada ladang durian seluas saujana memandang yang ditinggalkan berbuah tanpa penjagaan racun dan baja.
  4. Anda rasa apa lagi yang perlu ditambah? Nyatakan pada ruangan komen..

Durian ioi 101 mas Muar durian murah Muar 2019

Sebagai penjual durian yang semakin masak dengan karenah buah durian dan juga peel para pelanggan, puan Najwa berhadapan dengan masalah seperti pelanggan dah buka durian tetapi tak mahu bayar sebab alasan diberikan seperti durian tak manis, isi nipis, keras dan sebagainya (ada yang betul dan patut ditukar kepada durian yang elok, ada pula yang sengaja beri alasan sebab taknak bayar).

Manakala karenah buah durian pula adalah seperti buah tak masak (mangkau), masam, cantik di luar busuk di dalam, pecah (terutama buah durian ioi, pagi gugur, petang dah mula merekah) , itu belum kira loggokan buah tak habis terjual dan sebagainya lagi.

Untuk pemilik dusun durian (Muar durian orchard), pokok durian perlu dibaja setiap kali lepas habis musim buah bagi memastikan pokok akan bebunga dan berputik pada musim akan datang. Baja durian biasanya bermula dengan harga serendah rm20/satu beg, kalau seekar dah berapa beg baja perlu dibeli. Selain itu, pokok perlu dirawat sekiranya berlaku serangan kulat atau kumbang penebuk batang. Bagi sesetengah pemilik dusun, serangan duit-duit juga memerlukan upah pekerja untuk membuangnya.

Itu belum kira lagi bila tiba musim buah pula, dusun perlu dibersihkan daripada semak samun. Memantau serangan˙ kera, tupai dan monyet “kepala hitam” a.k.a penchuri, yang  juga memerlukan kos samada dari segi tenaga, peralatan, anjing dan juga senapang patah.

Bila dilihat pada risiko karenah buah durian, sepatutnya para pembeli buah durian perlu berfikir dua kali sebelum memberikan kecaman dalam social media dengan mengatakan durian patut dijual murah sebab buah tempatan.

Dewasa ini, kerap kelihatan mereka memberikan komen pedas dan juga komen yang menampakkan kurang cerdik. Nabi saw pernah bersabda yang membawa makna lebih kurang begini, “Jika tiada perkara yang diucapkan dapat memberikan manfaat, maka lebih baik diam”.

Untuk durian murah Muar, boleh datang ke tempat kami di “Cendol Durian Syoknya Ummi” di Parit Bunga Muar. Ada kerusi meja berbumbung lengkap kemudahan tap air dan tandas (warung cendol). Selain itu, anda boleh menikmati cendol durian serta cendol musang king pada harga promosi rm15 semangkuk.

Sila klik peta berikut untuk lokasi buah durian Muar dan Cendol durian Syoknya Ummi:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...