Benih pokok bidara epal

​Benih pokok Bidara epal.
====================
Benih bidara epal Pokok Bidara Epal ini boleh didalam pasu.  Sudah mula berbuah.
Mempunyai buah yang boleh dimakan dengan rupa seakan-akan epal hijau, dengan rasa gabungan buah lai, sengkuang (kena rasa sendiri baru dapat rasa yang tepat 😊 ).
Kegunaan bidara:
.
1. Untuk perubatan ruqyah mengubati gangguan sihir
2. Sunah nabi digunakan untuk Mandi jenazah
3. Sunat digunakan untuk mandi wajib bagi wanita yang baru suci daripada haid.
4. Memiliki khasiat penyembuh bagi pelbagai jenis penyakit, di antaranya, cirit-birit, kencing manis dan malaria.
===================
Berminat?
Minimum 2 pokok untuk penghantaran seluruh semenanjung Malaysia.
RM55 untuk 2 pokok.
+ rm25 kos pos laju
———————————–
Bank in kepada:
MuhasabahTrading dot com
Maybank acc: 5510-8934-6038
www.wasap.my/60137659294
========================
Jom kita baca perkongsian yang dipetik daripada blog  herbadantumbuhan.blogspot.com
=========================
Bidara Epal Dan Kegunaan. Pokok Bidara atau nama saintifiknya Z. mauritiana merupakan sejenis pokok renek malar hijau yang tumbuh di Asia dan Asia Selatan. Pokok Bidara, pokok renek berduri, dengan ketinggian sehingga 15 meter, dengan batang berdiameter 40 cm atau lebih; rimbunan daunnya merebak; duri stipular dan banyak dahan yang rendang.
Daunnya luruh, ovate atau bujur eliptik dengan puncak bulat, dengan 3 urat lekuk membujur di pangkal. Daunnya adalah kira-kira 2.5-3.2 cm panjang dan 1.8 kepada 3.8 cm lebar dan mempunyai gigi halus pada pinggirnya. Ia bewarna hijau gelap dan berkilat di sebelah atas dan hijau-pucat hingga hijau-kelabu di bahagian bawah. Bergantung kepada iklim, dedaunan daripada
Pokok bidara cepat tumbuh dan mula menghasilkan buahnya dalam tempoh tiga tahun. Buahnya lembut, berair, berbiji boleh mencecah sehingga 1-2.5 inci (2.5-6.25 cm) panjang, bergantung kepada jenis dan kecanggihan penanaman, buah mampu mencapai ukuran 6.25 cm panjang dan 4.5 cm lebar. Bentuk buah hampir bujur-melonjong, bulat atau lonjong. Kulitnya licin pada am nya berkilat, nipis tetapi padat. Buahnya masak pada berlainan masa, walaupun pada pokok yang sama. Buahnya berwarna hijau bila muda, kuning ketika masak dan merah ketika matang sepenuhnya. Ia lembut, berair berkulit kedut dan mempunyai aroma yang amat menyenangkan. Rasanya manis dan masam-masam-manis.Tekstur isi dan rasa menyerupai epal, apabila mengkal isinya putih dan ranggup, berasid hingga separa asid tapi manis. Buah yang terlalu masak kurang ranggup dan seperti bertepung, buah terlebih masak pulak berkedut, isi bewarna krim, lembut, berspan dan hapak. Pada mulanya aroma seperti epal dan menyenangkan berubah menjadi hapak. Terdapat biji keras ditengah, bujur atau lonjong yang mengandungi 2 biji benih bujur, coklat, 1/4 (6mm) panjang.
Bunganya kecil, kuning, 5-kelopak dan biasanya berdua atau bertiga di celah daun. Bunga putih atau putih kehijauan dan buahnya bewarna oren coklat, 2-3 cm panjang, boleh dimakan dengan pulpa putih mengelilingi 2-locular pirena.
Bidara (Z. Mauritiana) adalah salah satu daripada dua spesies Ziziphus yang mempunyai kepentingan terbesar hortikultur, ia itu jujube Cina (Z. zizyphus). Jujube India adalah lebih tropika manakala jujube Cina adalah spesies tahan lasak dan sejuk.
Kegunaan
1) Mandi Jenazah
Daun pokok bidara selalu digunakan ketika memandikan jenazah bagi orang Islam. Selepas menghilangkan najis dari tubuh mayat, jenazah akan dimandikan tiga kali. Mandian pertama ialah dengan air yang dicampur daun bidara. Penggunaan daun bidara bukan merupakan kepercayaan tradisi sebaliknya sunah Nabi s.a.w. sendiri.
Ummu ‘Athiyyah Rodhiyallohu ‘Anha berkata, “Nabi Shollallohu Alaihi Wa sallam pernah menemui kami sedangkan kami kala itu tengah memandikan puterinya (Zainab), lalu Beliau bersabda: ‘Mandikanlah dia tiga, lima, (atau tujuh) kali, atau lebih dari itu. Jika kalian memandang perlu, maka pergunakan air dan daun bidara. (Ummu ‘Athiyyah berkata, ‘Dengan ganjil?’ Beliau bersabda, ‘Ya.’) dan buatlah di akhir mandinya itu tumbuhan kafur atau sedikit darinya.”
(H.R. al Bukhori 3/99-104, Muslim 3/47-48, Abu Dawud 2/60-61, an Nasa-i 1/266-267, at Tirmidzi 2/130-131, Ibnu Majah 1/445, Ibnul Jarud 258-259, Ahmad 5/84-85, 4076-4078, Syaikh al Albani – Hukum dan Tata Cara Mengurus Jenazah hal 130-131).
2) Mandi Junub
Daunnya juga disunatkan untuk digunakan ketika mandi wajib bagi wanita yang baru suci daripada haid. Dari ‘Aisyah Radhiyallahu anha bahawa Asma binti Syakal Radhiyallahu anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam tentang mandi haidh, maka beliau bersabda (maksudnya):
‘Aisyah secara marfu’, “Salah seorang di antara kalian (wanita) mengambil air dan sidrahnya (daun pohon bidara) kemudian dia bersuci dan membaguskan bersucinya, kemudian dia menuangkan air di atas kepalanya lalu menggosok-gosokkannya dengan kuat sehingga air sampai pada kulit kepalanya, kemudian dia menyiramkan air ke seluruh badannya, lalu mengambil sepotong kain atau kapas yang diberi minyak wangi kasturi, kemudian dia bersuci dengannya. Maka Asma’ berkata: “Bagaimana aku bersuci dengannya?” Beliau bersabda: “Maha Suci Allah” maka ‘Aisyah berkata kepada Asma’: “Engkau mengikuti (mengusap) bekas darah (dengan kain/kapas itu).” (Hadith Riwayat Muslim no. 332 dari ‘Aisyah)
3) Ruqyah Mengubati Gangguan Sihir
Daun bidara tidak hanya dimanafaatkan untuk memandikan jenazah, orang yang baru memeluk agama Islam atau mandi junub, ia juga memiliki khasiat penyembuh bagi pelbagai jenis penyakit, di antaranya, cirit-birit, kencing manis dan malaria. Selain itu daun bidara turut diguna dalam membantu dalam proses penyembuhan penyakit gangguan ghaib.
Wahab bin Munabih seorang ulama menyarankan penggunaan tujuh helai daun bidara (daun pohon Sidr) hijau ditumbuk lumat di antara dua batu atau sejenisnya. Kemudian dilarutkan kedalam air secukup untuk mandi sambil dibaca ayat Kursi, surat al-Kafirun, al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naas. (turut boleh dibacakan ayat-ayat al-Qur’an lainnya) kedalamnya. Lalu dipergunakan untuk mandi atau diminum. (lihat Mushannaf Ma’mar bin Rasyid 11/13)
Setelah membacakan ayat-ayat tersebut pada air yang sudah disiapkan, hendaklah di meminumnya sebanyak tiga kali, dan kemudian memandi dengan menggunakan sisa air tersebut. Dengan demikian, insya Allah penyakit (sihir) akan hilang. Dan jika perlu, hal itu boleh diulangi beberapa kali, sehingga penyakit (sihir) itu benar-benar sembuh. Pengubatan tersebut juga amat baik bagi para suami yang tidak dapat berhubung badan disebabkan sihir.
Ibnu Kathir menyebutkan di dalam tafsirnya bahawa Al-Qurthubi menceritakan dari Wahab bahawa dia mengatakan,
“Ambillah 7 helai daun bidara lalu tumbuk di antara 2 batu kemudian dicampurkan dengan air dan dibacakan Ayat Kursi kemudian diminumkan kepada orang yang terkena sihir sebanyak 3 kali tegukan lalu dimandikan dengan air sisanya maka ia akan menghilangkan sihirnya. Terutama bagi suami yang terhalang menggauli isterinya.”
Ibnu Kathir mengatakan bahawa yang paling bermanfaat dalam menghilangkan pengaruh sihir adalah dengan menggunakan apa yang diturunkan Allah s.w.t. kepada RasulNya untuk menghilangkan hal itu iaitu membaca al-muawwidzatian (al-Falaq dan an-Nas) dan Ayat Kursi kerana ayat-ayat itu dapat mengusir syaitan.
Cara Melakukankan:
  1. Ambil 7, 9, 11 atau lebih (kiraan ganjil) helai daun bidara.
  2. Tumbuk dan dilumatkan.
  3. Letakkan daun bidara yang telah dilumat ke dalam sebuah bekas.
  4. Campurkan daun bidara bersama dengan air doa.
  5. Membaca al-Fatihah dan Selawat.
  6. Niatkan kesembuhan dan pulih dari segala gangguan. (Gunakan kaedah bacaan surah al-Fatihah dan berdoa sebelum ‘Ameen’).
  7. Minum hanya 1/3 air bidara yang di dalam gelas.
  8. Baki 2/3 digunakan untuk mandi.
Cara Mandi dengan Daun Bidara:
  1. Waktu mandi adalah di antara waktu asar dan maghrib.
  2. Pesakit hendaklah mandi seperti biasa dan pada akhir mandian itu, tuangkan baki 2/3 air bidara ke dalam baldi dan campurkan air biasa untuk memenuhi baldi tersebut.
  3. Jirus ke seluruh tubuh dan biarkan air di badan kering tanpa perlu mengelap badan.
  4. Lakukan minum serta mandi selama 3 hari berturut-turut.
Cara Dan Kaedah Penggunaan Daun Bidara :
  1. Ambil daun bidara pada bilangan ganjil, paling sedikit 7 helai daun, letak di penggilingan/lesung/cobek dan tumbuklah hingga lumat (dicampur sedikir air)
  2. Setelah lumat, campurkan dalam segelas air untuk diminum
  3. Atau dicampur dan digaul kedalam bekas/baldi air untuk dibuat mandi
Jangan lupa sebelum dibuat mandi atau minun bacakan dulu ayat-ayat ruqyah. Jika dibuat untuk mandi lebih afdhal air daun bidara ditakung dalam tub mandi agar pesakit dapat berendam didalamnya selama 10 minit atau jika tidak ada, maka pada bilasan pertama gunakan air daun bidara untuk di gosok-gosok ketubuh dan dibiarkan selama 5 minit lalu biilasan kedua menggunakan air biasa dan sabun mandi.
4) Daun Bidara Sebagai Makanan atau Minuman
Buah bidara yang dipetik segar amat sedap dimakan atau diperah untuk dijadi minuman penyegar atau dikeringkan untuk dijadikan jeruk atau manisan.
Di Asia Tenggara, buah muda dipetik dan dimakan dengan mencecah garam. Ada yang merebus untuk dijadikan sirap
Di Indonesia, daun mudanya makan sebagai sayuran atau ulaman
Di India, Pokok bidara merupakan salah satu dari beberapa jenis tumbuhan yang digunakan untuk memelihara serangga lak; ranting-ranting yang dibungkus dengan air liur serangga dipungut untuk diproses menjadi lackuer. Kulit kayu dan buahnya menghasilkan bahan pewarna. Kayunya berwarna kemerahan, bertekstur halus, keras, dan tahan lama, dan digunakan sebagai kayu perhiasan, alat rumah tangga, dan alat-alat lain.
Buah, biji, daun, kulit kayu, dan akarnya berkhasiat ubat, terutama untuk membantu pencernaan dan sebagai penampal luka. Di Jawa, misalnya, kulit kayunya digunakan untuk menyembuhkan gangguan pencernaan, sedangkan di Malaysia serbuk kulit kayunya dimanafaatkan untuk ubat sakit perut.
Penggunaan Tradisional
AKAR
  1. Akar Z. mauritiana adalah pahit, menyejukkan, melegakan kesakitan (Anodyne) dan tonik, kulitnya masam atau pahit pada rasa (astringent).
  2. Menghalang dengan menyumbat atau seolah-olah dengan menyumbat sesatu (constipating) dan tonik, manakala
  3. Daunnya pahit, menyejukkan, astringen, mampu membuang atau memusnahkan cacing parasit (anthelminthic), mengeluarkan peluh (diaphoretic) dan mencegah atau mengurangkan demam (antipyretic).
  4. Sama ada dari dua otot besar dada (pectoral), Cenderung memeriksa pendarahan dengan kontrak atau tisu saluran darah (styptic), merangsangkan (aphrodisiac).
  5. Memberikan kekuatan dan kecergasan (invigorating), membuang kekotoran dari (depurative), pembuka selera dan tonik.
  6. Akar, kulit kayu, daun dan biji digunakan oleh masyarakat berlainan di Afrika untuk merawat gangguan gastrousus. Ciri-ciri astringen dari bahagian-bahagian ini menjadikan ia sesuai untuk rawatan cirit-birit, disentri dan ulser di dalam mulut.
  7. Akar nya amat purgatives. Jus dari akar diberi dalam dos 2 sudu teh setiap hari sebagai ubat senak perut dan ulser peptik, di Nepal. Jus dari kulit adalah ubat untuk cirit-birit dan disenteri. Jus dari daun sebaliknya diberikan untuk gangguan hati dan cirit-birit.
  8. Akar juga digunakan untuk merawat gangguan sistem saraf pusat dicirikan oleh kehilangan kesedaran dan sawan (epilepsi) dan bijinya dianggap sebagai sedatif. Akar bidara dipercayai dapat menggalak haid.
  9. Di Nepal, jus akarnya diberi untuk gangguan haid.
  10. Akar bidara diberi untuk merawat penyakit berjangkit seperti kusta dan sejenis batuk kering disebabkan dari bengkak kelenjar limfa (scrofula).
  11. Pes dibuat dari akar digunakan untuk menampal bahagian sakit belakang yang menjejaskan bahagian lumbar; boleh disebabkan oleh ketegangan otot atau artritis atau kekurangan vaskular atau cakera intervertebralnya pecah (lumbago).
DAUN
  1. Daun dgunakan untuk merawat gonorea dan kepialu di kalangan kanak-kanak. Cecair yang diperbuat dari perahan rendaman daun dalam air diguna untuk merawat luka dan ulser.
  2. Daun dianggap boleh mengeluarkan peluh (diaphoretic) dan menghalang demam (antipyretic) dan digunakan untuk merawat demam. Mengunyah daun membantu menghentikan pendarahan gusi.
  3. Jus dari daun dititis ke mata untuk merawat konjunktivitis.
  4. Kayu kering digunakan untuk mengasap rambut sebagai langkah menghapuskan kutu.
BUAH
  1. Buahnya manis, menyejukkan, mampu melegakan kesakitan (Anodyne), pencahar (purgative), mampu atau cenderung melekat; mempunyai sifat pelekat (mucilaginous).
  2. Buahnya dianggap tonik, menyejukkan dan melegakan kesakitan (Anodyne); untuk mendapat kesan ini pulpa diberi untuk demam.
BIJI
  1. Biji digunakan untuk merawat sakit perut semasa mengandung.
  2. Bijinya kuat dan tajam (acrid), manis, astringen, mendorong mental keletihan dan tonic.
  3. Abu dari biji bakar dicampur dengan minyak kelapa, disapu pada bahagian parut terbakar untuk menghilangkan parut.
PENGGUNAAN SEBAGAI UBATAN:
  1. Buah digunakan sebagai tampalan ketempat luka dan ulser; digunakan dalam merawat penyakit paru-paru dan demam; dan dicampur dengan garam dan lada cili, yang diambil untuk indigestion (gangguan fungsi pencernaan dicirikan oleh ketidak selesaan, pedih ulu hati atau mual) dan biliousness (Kecemasan gastrik disebabkan dari gangguan ulu hati atau hempedu).
  2. Buah masak kering adalah baik sebagai julap ringan.
  3. Bijinya melalikan (sedative), kadang-kadang diambil bersama dadih (buttermilk) , untuk menghentikan loya, muntah, dan sakit perut semasa kehamilan. Ia mengelak cirit-birit, dan diguna sebagai tampalan pada luka.
  4. Biji dicampur minyak, diguna sebagai sapuan untuk sakit sendi (rheumatic).
  5. Daun digunakan sebagai bahan balutan ubatan. Ia membantu dalam masalah hati, asma dan demam. Digunakan bersama-sama dengan catechu (Ekstrak dari heartwood Acacia catechu digunakan untuk pencelupan dan samak dan memelihara jaring (fishnets) dan layar; dahulunya digunakan secara perubatan), ditadbir apabila astringen diperlukan, seperti pada luka.
  6. Kulit yang pahit direbus diambil untuk menghentikan cirit-birit dan disenteri (jangkitan usus yang ditandakan oleh cirit-birit yang teruk) dan melegakan gingivitis (Keradangan gusi). Pes yang dibuat dari kayu digunakan pada kudis.
  7. Akar amat julab (purgative). Rebusan akar diberikan sebagai menurunkan suhu panas badan (febrifuge), taenicide (ubat membunuh cacing pita), dan emmenagogue (ejen penggalak pelepasan haid), dan serbuk dari akar ditabur keatas tempat luka. Jus dari kulit akar dikatakan untuk mengurangkan gout dan sakit sendi. Dos Kuat dari kulit kayu atau akar boleh menjadi toksik. Rendaman bunga berfungsi sebagai losyen mata.

Kerja kosong pembantu warung Cendol Durian Muar

Assalamualaikum wbt

Pengumuman untuk Kerja kosong, Jawatan kosong sebagai pembantu di warung #CendolDurianSyoknyaUmmi bertempat di Parit Bunga, Muar Tangkak.

Syarat-syarat dan maklumat pekerjaan.

  • Waktu kerja:10.30am – 7pm
  • Solat 5 waktu
  • Jujur dan amanah
  • Perempuan diutamakan
  • Makan percuma
  • Potongan Socso dan EPF
  • Ada overtime

Sekiranya anda mempunyai kriteria yang disenarai dan ingin mempelajari selok belok pembuatan cendol durian Syoknya Ummi, pembuatan bisnes burger bakar, rahsia penyediaan coconut shake, silalah datang terus ( walk-in ) untuk temuduga terbuka di Syoknya Ummi Cendol Durian.

Peta lokasi disini (klik) 
Boleh wsap kami untuk arrange interview.

http://wasap.my/60137659294

http://wasap.my/60187791008

Kaya sebab guna barang Amway

Bila memperkenalkan produk Amway kepada kenalan, pasti ramai yang akan berkata “barang Amway mahal”.

Tapi, sebelum menjatuhkan hukum. Adalah elok sekiranya kita kenalpasti apa yang nak didebat atau dinafi. Jangan main hentam keromo cakap tanpa ilmu. 

Oleh itu kami hidangkan Kata-kata ni yang kami petik daripada fb Ustaz Hisham. Beliau sekarang berada di atas kapal Mediterranean Cruise,  suami isteri. Ditanggung sepenuhnya oleh Amway. 

ORG KAYA @ ORG CERMAT ?
Dulu…pnh la tamu dtg umah…kata kitorg org kaya…sbb ape tau?…
sbb bila dia ke toilet…ade brg amway…p dapur…bnyk gajet amway…kt singki ade produk amway…ubat gg…syampu…penjagaan kulit…mekap…penjagaan kete…suuumuuuaaaa AMWAY…
Giler betol dgn brg amway… 
aku ckp..this is lifestyle bro…x main la pki brg2 yg mahal2…syg duit beb…
Aku tau…korg pun syg duit kan?…suke jimat cenggini kan ?…SEKARANG JUGAK PM AKU…
Aku tau korg dh tau lama dahhh…tp klu ‘tau’ itu diikuti dgn action…2 taun lg ko betul2 hidup macam org kayaaaaaaaaaaaaa…..hahahaha….sama macam aku…pusing2 duniaaaaaa…
Pm secepat mungkin utk BERJIMAT SEPANJANG HAYAT…
** ingat nihhh…
JIMAT BAGUIH……….KEDEKUT X BAGUIH…

PEMURAH BAGUIH…MEMBAZIAQ X BAGUIH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...