Sedekah je kak, dapat pahala

Waktu ketika itu baru meremang senja, cahaya mentari di kaki langit masih lagi berbaki jingga. Sekonyong-konyong muncul sebuah kereta berlambangkan huruf “H” menghimpit ke bahu jalan perlahan-lahan  dan terus berhenti di sebelah gerai durian Najwa.

Turun sepasang manusia, ibu dan anak lelakinya yang di ambang hujung 20an. Si anak mula membuka bicara, “ioi ni berapa sekilo kak?”

Durian murah Tangkak 2020

RM18 je sekilo, yang rm12 (gred B), dah habis orang beli.”, balas Najwa.

“Kurang sikit boleh kak, saya datang dari jauh ni,” soal si lelaki, mula tawar menawar.

Najwa bertanya, “jauh dari mana?”, tapi si lelaki diam tak menjawab. Entah betul, entahkan tidak datang dari jauh. Kadang-kadang Najwa masak dengan ragam pelanggan yang pelbagai, ada sebahagiannya kelentong macam-macam semata untuk mendapatkan durian harga murah.

Najwa terus memberikan tawaran setelah soalannya tak bejawab, “oklah, saya bagi rm16 sekilo,” Najwa mengurangkan harga agak banyak, memandangkan hari dah mula malam”.

Lelaki tersebut mencelah, “murah lagi kak, rm15/kg je lah, niat sedekah je kak”.

“Tak boleh dik, saya pun kena ambil untung juga, untung singgit dua nilah yang nak besarkan anak, beli susu anak” Najwa memberikan hujah.

“Allah kak, saya pun orang meniaga, kalau macam ni saya tau modal dalam rm5 je sekilo,” si lelaki mula berlagak pandai, walhal jauh tersasar, tergelincir masuk lubang jumlah yang disebutkannya. “Niat sedekah je kak, dapat pahala”, ulangnya lagi. Saat itu si lelaki mula menceceh beberapa fakta auta untuk menegakkan pendiriannya.

Sebenarnya jika si lelaki orang berniaga, tentu dia lebih memahami selok berniaga untung rugi. Berniaga ni adatnya rugi itu pasti, untungnya belum tentu lagi.

Secara tiba-tiba Najwa mula berasa sebak sebab masih ramai pelanggan tidak memahami situasi peniaga durian sepertinya. Ada pasang surut. Ada waktu pelanggan berebut membeli hingga licin buah ioi manakala ada tika dan waktu buah duriannya tak laku sampai ke lewat malam.

Ada waktu Najwa tertidur sambil berteleku di meja menunggu pelanggan durian tak kunjung tiba.. Ada tikanya anak-anak berlari sekeliling warung cendolnya jam lewat 10 malam. Terjerit-jerit si ibu menenangkan anak-anak agar bertenang dan masuk tidur di bahagian belakang warung.

Najwa sedih sebab sebahagian kecil pelanggan berbangsa Melayu tidak memberikan sokongan moral. Kadang-kala ada juga kecaman dan tohmahan yang diterima. Itu belum lagi ditanya pelanggan harga-harga durian dari dalam kereta yang berhenti di tepi gerai (ala-ala drive tru), yang kemudiannya ‘blah’ tanpa ucapan terima kasih.

Memang asam garam meniaga durian macam ni, ada seribu satu asam-garam yang perlu ditempuh. Meniaga produk lain pun lebih kurang sama je karenah. Tapi nak buat macam mana, Najwa manusia, bukan malaikat. Ada tika hatinya tersentuh, kalau tak, takkan tengok slot drama akasia TV3 boleh menangis.

Berbalik kepada cerita lelaki berkereta jenama H. Bukannya Najwa tak bersedekah dalam berniaga, ada waktu diberikan buah durian atau rambutan tanpa dikira dan ada ketika bacaan harga lebih seringgit dua tidak dikira. Sedekah selalu dibuat tanpa menunjuk dan memerlukan keikhlasan. Tapi bukan dengan cara mendesak dan memaksa dengan meminta “amount” yang kurang rasional.

Jadi, kami menyeru bangsa Melayu dan yang beragama Islam, tolonglah support bisnes peniaga kecil seperti Pn. Najwa. Nilai setiap ringgit yang anda keluarkan, in Sha Allah akan dikitar dalam rantaian sosio ekonomi umat Islam seterusnya menaikkan darjat ekonomi kita kepada yang lebih baik. Aamiin.

Ibadah qurban online 2019

Qurban online 2019 serendah RM 290.00 – itulah harga terkini yang ditawar sebuah syarikat pengendali qurban aqiqah online. Memang murah dan mampu milik bagi purata rakyat Malaysia, berbanding harga biasa rm700 satu bahagian.

Jika disebut rm700 satu bahagian, mungkin ramai agak berat untuk menghulur nilai tersebut. Tetapi nilai rm290-rm400 untuk harga qurban yang dilakukan di negara penduduk Islam minoriti / miskin, memang amat murah dan tidak berat.

 

Tempohari kami telah menonton video YouTube daripada Mr. Kokom yang menyampaikan mesej tentang kepentingan serta fadhilat amalan berkorban. Usah kikir dan berasa kedekut untuk menunaikan ibadah korban keran itulah tanda kita bersyukur dan redha “memberi” apa yang kita sayang (duit) , lillahi taala, kerana Allah.

Sebelum ini, kami telahpun menulis tentang ibadah korban online Kemboja dan juga tentang Ibadah korban di Kemboja 2018, dimana ada diceritakan tentang fadhilat serta mengapa qurban dibuat di luar negara, bukan di dalam Malaysia.

Qurban online 2019

Tak salah untuk melakukannya di Malaysia, ada kebaikan juga khususnya amalan bergotong royong menyembelih serta memotong daging untuk diagih. Amalan ini pasti dapat mengeratkan hubungan sesama mukmin dan juga jiran khariah jiran tetangga. In Shaa Allah.

Yang pasti, memang ramai mendapat habuan agihan daging korban di sini, sebagai panduan, boleh baca juga  Cara menyimpan daging korban yang betul , mana tau tahun ini anda dapat banyak daging.

Selamat beramal.

 

Update:

Sila tonon ceramah dan soal jawab agamab erkenaan ibadah korban yang disampaikan oleh Dato Dr. Izhar Ariff, saksikan juga minit ke – 59 di mana beliau memberikan pendapat berkenaan korban luar negara vs qurban dalam negara.

Qurban online 2019

Lokasi port makan durian halal dan toiyiban di Muar Tangkak

Kat Muo @ Muar Johor ada port makan buah durian fresh sambil layan cendol. Kalau sebelum ni, ramai yang mencari buah durian murah di Muar. Tapi sebenanya, harga masing-masing yang dijual tak banyak perbezaan ketara. Cuma perbezaan ketara masa nak makan durian, terutama bila bawa famili ramai-ramai konvoi 3-4 biji kereta.

Masa tu baru perasan kemudahan asas yang tak lengkap seperti tempat basuh tangan, panas takde kipas…. anak kecil dah mula merengek berjurai peluh, kena pula makan mencangkung tepi jalan, anak nombor 2 plak tetiba nak terkencing. Adoiiiii macam-macam songel la pula.

Tu belum kira ada anjing berkeliaran, percampuran makanan tidak halal dengan peralatan mengupas dan membungkus durian serta banyak lagi.

Durian murah Muar Tangkak 2019

Tempat makan Muar

Durian udang merah Muar Tangkak

Atas dasar itu, kami terpanggil menyahut fardhu kifayah, menyediakan tempat makan durian yang suci daripada najis mughalazah. Jadi, apa kata kalau datang Muar  Tangkak Johor, singgah tempat kami di warung #CendolDurianSyoknyaUmmi @ Parit Bunga Muar.

Bukan apa, swlain buah durian segar dan frozen, tempat kami ada jual cendol biasa dan #CendolMusangKingRM15 (nanti bagitau kami, boleh tak kami tersenarai sebagai cendol sedap di Muar). Nak tambah boleh, nak makan sorang2 boleh (sebab anak bini tak suka durian) atau nak belanja bapa mertua pun boleh.

Warung kami #CendolDurianSyoknyaUmmi 100% milik Muslim bumiputera. Bila lagi nak support bisnes Muslim untuk majukan ummah.

Ingat, kalau seorang peniaga Muslim itu kaya, maka lebih banyak tabung-tabung masjid, tahfiz dan anak yatim dapat dipenuhkan. Bukan itu sahaja, pelbagai jenis zakat (zakat perniagaan, zakat pendapatan, zakat wang simpanan dll)  dapat disumbang untuk memajukan ekonomi umat Islam.

Membeli produk atau servis umat Islam mereupakan salah satu jihad kita, tak semestinya masuk perang fi Sabilillah.

Waktu operasi..
Cendol 12-6.30pm .
Gerai durian 11am-11pm (tutup awal kalau buah abis)

Kelebihan makan di tempat kami sekiranya terdapat buah durian tak elok, kami berbesar hati untuk menggantikan samada buah yang baru atau pangsa yang rosak. Bayar durian mahal-mahal biar puas hati, jangan ada dendam sebab buah rosak tak boleh tukar.

Selain itu, pakej yang ditawar adalah kemudahan tempat duduk untuk makan siap dengan tap air untuk membasuh tangan, kipas industri, air sejuk percuma, dan anda juga boleh memesan cendol serta burger bakar, sila rujuk menu penuh di sini.

 

#TakBaikBolehTukar
#MakanBiarPuasHati #CendolMusangKingRM15
#AdaKerusiMeja
#AdaPaipBasuhTangan
#AdaTandas
#PortMakanDurianMuslim
#SupportBisnesMuslim

Jemput singgah. Untuk pertnyaan, sila wsap www.wasap.my/601158961229/b.port.durian.dan.cendol.lokasi

Sila klik peta berikut untuk lokasi port makan buah durian Muar halal dan Cendol durian Syoknya Ummi:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...